"Curating as a Repeating Performance" with Dr. Andrea Fatona

In this episode, Dr. Andrea Fatona and I explore the importance of knowledge transfer, intergenerational relationships, collective memory, and peer learning in curating.  Dr. Fatona is cherished by many as an educator and knowledge facilitator. During our conversation, she shares the socio-political context that has informed her practice. She also talks about key practitioners and collaborators who have supported her research, allowed her to experiment, and trusted her vision. The same collective energy that has nurtured her career has propelled the recent establishment of her dream project, the Centre for the Study of Black Canadian Diaspora at OCAD University. As we unpack the ongoing urgency that comes with working as a Black curator, we explore the definitions of failure and practice, which are closely linked to the importance of repetition and risk-taking for creative freedom and expansion.

This episode was recorded during the summer of 2022

__________________________

Dans cet épisode, j'explore avec Dr. Andrea Fatona l'importance du transfert de connaissances, des relations intergénérationnelles, de la mémoire collective et de l'apprentissage par les pairs dans le domaine commisssariale.  Dr. Fatona est appréciée par beaucoup en tant qu'éducatrice et facilitatrice de connaissances et au cours de notre conversation, elle nous fait part du contexte sociopolitique qui a influencé sa pratique. Elle parle également des principaux praticien.ne.s et collaborateurs.trices qui ont soutenu ses recherches, lui ont permis d'expérimenter et ont fait confiance à sa vision. La même énergie collective qui a nourri sa carrière a propulsé la création récente de son projet de vie, le Centre pour les études de la diaspora Noire canadienne à l'Université d'OCAD. En abordant l'urgence permanente qui accompagne le travail d'un.e conservateur.trice Noir.e, nous explorons les définitions de l'échec et de la pratique, qui sont étroitement liées à l'importance de la répétition et de la prise de risque pour la liberté et l'expansion créatives.

Cet épisode a été enregistré durant l’hiver 2023

Andrea Fatona  

Andrea Fatona is an independent curator and an associate professor at the Ontario College of Art and Design University. She is concerned with issues of equity within the sphere of the arts and the pedagogical possibilities of artworks produced by ‘other’ Canadians in articulating broader perspectives of Canadian identities. Her broader interest is in how art, “culture” and “education” can illuminate complex issues that pertain to social justice, citizenship, belonging, and nationhood. She is the recipient of awards from the Canada Council for the Arts, the Ontario Arts Council, and the Social Sciences and Humanities Research Council of Canada, and was the 2017/18 OCAD U-Massey Fellow. Fatona is a Canada Research Chair Tier 2 in Canadian Black Diasporic Cultural Production. She has published scholarly articles, catalogue essays, and book chapters in a range of publications. 

Andrea Fatona est une commissaire d'exposition indépendante et une professeure associée à l'Université OCAD (Ontario College of Art and Design). Elle s'intéresse aux questions d'équité dans la sphère des arts et aux possibilités pédagogiques des œuvres d'art produites par les « autres » Canadiens dans l'articulation de perspectives plus larges des identités canadiennes. Elle s'intéresse plus généralement à la manière dont l'art, la « culture » et l'« éducation » peuvent éclairer des questions complexes liées à la justice sociale, à la citoyenneté, à l'appartenance et à la nation. Elle a reçu des prix du Conseil des Arts du Canada, du Conseil des Arts de l'Ontario et du Conseil de recherches en sciences humaines du Canada, et a été la boursière 2017/18 de l'OCAD U-Massey. Fatona est titulaire d'une chaire de recherche du Canada de niveau 2 sur la production culturelle de la diaspora noire canadienne. Elle a publié des articles académiques, des essais de catalogue d'exposition et des chapitres de livres dans un éventail de publications.

__________________________

Previous
Previous

Le soin doit perdurer avec eunice bélidor

Next
Next

Year Two – 2021/22