There Is No Magic Formula with Pamela Edmonds

In this episode, There Is No Magic Formula; Pamela Edmonds delves into the ins and outs of guest curating and traces her exciting career that spans from the late 1990s until now. Edmonds transmits a wealth of information about how she experimented with curation while functioning both inside and outside of mainstream institutions. She also shares the evolving nature of her practice by delineating the socio-political climates that fueled her work.

This episode was recorded in the spring of 2022.

__________________________

Dans cet épisode, intitulé There Is No Magic Formula, Pamela Edmonds examine les multiples contextes informant la position de commissaire invité.e et retrace sa carrière passionnante qui s'étend de la fin des années 1990 jusqu'aujourd'hui. Pamela Edmonds transmet une mine d'informations sur la manière dont elle a expérimenté avec sa pratique curatoriale tout en travaillant à l'intérieur et à l'extérieur des institutions traditionnelles. Elle partage également la nature évolutive de sa pratique en décrivant les climats sociopolitiques qui ont alimenté son travail.

Pamela Edmonds

Pamela Edmonds is a visual and media arts curator whose research focuses on contemporary Canadian art and the politics of representation. Her work is informed by critical dialogues related to cross-cultural curating and social practice, exploring the impact of Black diasporic cultures on the evolving geography of global contemporary art. Originally from Montréal, Edmonds holds a BFA in Studio Art/Art History and an MA in Art History from Concordia University. She began her curatorial career in Halifax with programming roles at the Anna Leonowens Gallery (NSCAD University), Dalhousie University Art Gallery, Mount Saint Vincent University Art Gallery, and the Black Cultural Centre for Nova Scotia, to name a few. She has also held positions at A Space Gallery (Toronto), the Art Gallery of Peterborough, and Thames Art Gallery in Chatham, and was appointed Senior Curator of the McMaster Museum of Art in Hamilton. Edmonds is now based in Mi’kma’ki (Halifax, Nova Scotia) and is the Director/Curator at the Dalhousie Art Gallery.

Pamela Edmonds est une commissaire en arts visuels et médiatiques dont les recherches portent sur l'art contemporain et les politiques de représentation contemporaine canadiens. Son travail s'inspire de dialogues critiques liés à la conservation interculturelle et de la pratique sociale, en explorant l'impact des cultures diasporiques noires, ainsi que l'évolution de la géographie de l'art contemporain mondial.

Originaire de Montréal, Edmonds est titulaire d'un baccalauréat en Arts plastiques et en Histoire de l’art, et d'une maîtrise en Histoire de l'art de l'Université Concordia. Elle a débuté sa carrière de conservatrice à Halifax, en occupant des postes de programmation à la Anna Leonowens Gallery, affiliée à la NSCAD University, à la Dalhousie University Art Gallery, à l'Université Mount Saint Vincent et au Black Cultural Centre for Nova Scotia, pour n'en citer que quelques-uns. Elle a également occupé des postes à la galerie A Space à Toronto, à la galerie d'art de Peterborough et à la Thames Art Gallery de Chatham et a été nommé Commissaire Séniore du McMaster Museum of Art à Hamilton. Edmonds est actuellement basée à Halifax, en Nouvelle-Écosse, où elle est directrice et conservatrice de la Dalhousie Art Gallery. Pour en savoir plus sur ses projets, rendez-vous sur pe-curates.space

__________________________

Previous
Previous

Should I stay or Should I Go with Alyssa Fearon

Next
Next

Habiter l’espace avec Dominique Fontaine